zondag 26 juni 2011

Drywall testen

Drywall noemen ze de muurtjes die je in Engeland ziet tussen de schapenweien. Opgetrokken zonder mortel, gewoon een hoopje gestapelde stenen. Dit wilde ik eigenlijk altijd wel eens maken. Nu kreeg ik de kans dit eens te proberen.
De boormachine is juist hersteld en er moesten eens wat ideeën getest voor het bouwen van een trap / muurtje in Pont à Lesse. Dus op zaterdag eens rustig alleen wat getest en gestapeld. De bedoeling was om naar een duurzamere oplossing te zoeken dan houtentredes. Voornamelijk ook om verdere onderhoudswerkzaamheden beperkt te houden.

Het muurtje, met de houten traptredes.

Het boren van de voettredes in het gestappelde nieuwe muurtje.

Het muurtje met de via-ferrata beugels gemonteerd.
De beugels staan wel iets te ver van elkaar. Dus volgende keer zal ik iets meer aandacht moeten besteden aan de positie van de ankerstenen. Het is echt wel puzzelen voor gevorderden.

Voor het vervolg zou een werfstelling met een aanloop helling / ramp wel praktisch zijn. Dan kan je met de kruiwagen tot boven rijden. Ik schat nog 2 dagen werk ongeveer. Dit was ongeveer 5u werk en in't kader van mijn trainingsprogramma voor de Alpen een stevige basis.

En toen kreeg ik de stenen niet meer uit de kruiwagen. Einde oefening.

2 opmerkingen:

Nonkel V zei

Achteraf gezien was gewoon beugels in de muur monteren toch minder werk geweest?

Kobe zei

Ja, enkel hier is een brandweg die redelijk smal is, dus geen uitstekende delen. Dus een verzonken heropbouw is de enige oplossing.