donderdag 20 november 2008

Projecten sneuvelen in Comblain-la-tour

In de laatste maanden zijn verschillende projecten voor het eerst vrij geklommen in Comblain-la-tour. Zoals bijvoorbeeld ‘Fast Boy’ (7b+/c) en ‘Plus d’Héros’ (7b+). Deze projecten sneuvelden reeds vorig jaar door Olivier Coenen en Guy Vanden Bergh. Iets Later klimt Olivier ook nog ‘Vin sauvage’(7b+) vrij. Een bezoekje van Micha Vanhoudt is voldoende om 'Notre Dame' (6c+) af te werken. En ook Patrick Achten klimt er ‘Heroix’ (6b+/6c), mijn poging strandde toen op een leuke schaafwonde. Recent heb ik door mijn goede form ‘Sirocco’ (7a) en ‘Dalle de Hana’ (7a+) kunnen afwerken, allebei mooie boulderachtige routes. De vorige maanden is er intens geklommen, door klimmers die allemaal het moeilijke toegangscouloir blijven trotseren. Hopelijk kunnen we dit snel verbeteren! Patrick Coenen klimt er recent ‘Norah’ (7c) en Harold Moody klimt mijn oud project ‘too fat for tufas’ (7c+). Ook Harold’s eigen project ‘Nailin’ Palin’ (7c) moet er aan geloven. Zijn huidige project is ook alweer een stevige ‘No chance for sissies’ (7c/8a). We hebben ook enkele nieuwe combinaties verzonnen op de 7c routes. Om zo iets eenvoudigere combinaties toe te laten.
Nu we het toch over eerst vrije beklimmingen hebben.

Nele Bellinkx in 'Too fat for tufas'
Persoonlijk ben ik van mening dat als je een rotsroute behaakt het weinig uitmaakt of je de eerste beklimming realiseert of niet. Zolang de route bestaat kan jij en iedereen ervan genieten (zolang de grepen er zijn). Samen met vrienden pogingen doen om hem vrij te klimmen is voor mij een deel van het plezier. In essentie behaak je geen routes enkel voor jezelf. Iemand anders jouw lijn zien vrij klimmen geeft evenveel voldoening. Kortweg een mooie lijn op de rots zien en behaken zodat jezelf en iedereen hem kan verkennen. Trouwens een route openen moet niet noodzakelijk met haken. Als de mogelijkheid bestaat om hem volledig op friends of klemblokken af te zekeren dan zal ik dit zeker proberen. Jammer dat er in België zo weinig rots is, die dit mogelijk maakt. Dan nog even kort i.v.m. de route kwotaties, om het met de woorden van Steve Mclure te zeggen, ‘ the grade is merely a suggestion ’.

Geen opmerkingen: