vrijdag 26 september 2008

Comblain-la-Tour

Ik dacht dit het nu het moment is aangebroken om eens een aantal klimgebieden onder de loep te nemen.
Mijn huidige favoriete klimgebied is zeker 'Comblain-la-Tour'. Waarschijnlijk omdat we dit met het Belgian Rebolting Team momenteel aan't renoveren zijn.

Zicht op sector 'Arête de Chirmont'' Foto Nele Bellinkx

Kortweg na meerdere weekends in't gebied heb ik mijn favoriete routes gevonden. Niet mijn stijl van routes, onleesbaar 'as hell', kleine greepje, complexe passen, vreselijk vuile klimschoenen van de plakkerige start, stekelige braamstruiken, sissende aders, jeukende muggenbeten,... Maar ik begint het leuk te vinden.

De toegangsweg is vreselijk lang, maar daar staat tegenover, dat je volledig opgewarmd aan de routes kan beginnen. Ook wel nodig, omdat de meeste routes zich in de zwaardere nivo's situeren. Wat niet wil zeggen dat je er als beginner niets kunt gaan doen.

Camille Piraprez in 'Cri du coeur' in lang vervlogen tijden

Welke sectoren te kiezen, in welke omstandigheden?
-Een frisse voor - of najaarsdag: Arête de Chirmont of Arête de Fairon zuidwand, deze blijven lekker warm en de wrijving is dan optimaal.
-Zwoele zomerdag: Dalle de la Vierge , Arête de Fairon noordwand en Rocher de Fairon.
-Regenweer: Enkel boulderen lukt dan op Rocher de Fairon. Hoewel de zuidwanden over het algemeen snel drogen. Hoogte: max 60m Beheerder gebied: Climbing & Mountaineering Belgium

Favoriete routes:
Miss Wilkinson 7a, Camoflage 7a, Notre Dame 6c+, Oh Joie directe 6c, Le tortillard essouflé 5c, Coin de bois 5c+ , La Lisou 6b+, Heroix 6c, Too fat for tufas 7?( nog steeds een project ), 7b van Claude Laurenzi, Le dessert du Chef 8euro 6b, Les Muguets 5c+, Les Pommes de terres grillées 6b, Dalle de Hana 7a, La grotte enchantée 6a+, La méchante épine 6a, sirocco 7a+,...

Topo op www.rebolting.be

Nu een weekje met Bart naar de Peak District!

Geen opmerkingen: